lørdag 20. oktober 2012

Ferske rundtstykker til frokost

Vet du hva, noe så enkelt!?
Denne lørdagen skulle det regne.. Det er høst, og jeg så frem til en formiddag med tente stearinlys, god frokost, og godt selskap med mann og barn. Hva er vel bedre da enn nystekte rundstykker? Jeg har lest om kaldhevede rundstykker på nett, og forsåvidt også prøvd å lage det tidligere. Mine tantebarn synes rundtstykkene var kjempegode da de var på besøk, men jeg var ikke helt fornøyd. Så nå, med denne koselige lørdagsmorgen som plan, gjorde jeg et forsøk nummer to. 

Oppskriften er veldig enkel. Kvelden før du vil ha rundstykkene bruker du 10 minutter før du legger deg til å gjøre følgende:

  1. Bland 1 dl surdeigskultur (jeg brukte halvparten fin og halvparten grov) med 3-4 dl vann og 1 ts salt. Vannmengden justerer du til slutt for å få riktig konsistens på deigen, så pass på å ikke ha for mye med en gang. 
  2. Ha oppi 500 gram mel, derav minst 250 gram siktet hvetemel. De resterende 250 gram kan brukes til grovere mel, alt etter hva du synes smaker best :-)
  3. Nå skal deigen være svært klissete. Jeg bruker en tresleiv når jeg blander deigen, hvis det er vanskelig å få den jevn med tresleiven, tilsett mer vann. Forskjellige typer mel trekker til seg ulike mengder med vann, derfor er det avhengig av hva du har i deigen i forhold til hvor mye vann du skal ha i.
  4. Ha lokk eller plastfolie på bollen, og sett den på kjøkkenbenken til heving over natten.
Om morgenen gjør du følgende.

  1. Sett ovnen på 225 grader.
  2. Finn frem en muffinsform med plass til 12 muffins og smør formene. Jeg bruker formfett, det er gjort i en fei. Dryss eventuelt frø etter smak i formene.
  3. Finn en stor skje og en slikkepott, samt en liten bolle med vann. Dypp skjeen og slikkepotten i vannet, og ta deigen i skjeen over i muffinsformen. Vannet gjør at deigen glir lett av skjeen. Vær forsiktig i denne prosessen, og forsøk å behold den fine, luftige deigen. Fyll alle muffinsformene med deig, formene skal nesten vær fulle.
  4. Når ovnen er varm setter du formen inn i ovnen. Stekes i ca 15 minutter.
  5. Avkjøl rundstykkene på rist og enjoy breakfast!!
Om du ikke har muffinsform kan du godt steke rundstykkene på stekeplate. Jeg gjorde det en gang med litt mindre hell. Siden røren er så bløt siger rundstykkene ut og blir ganske flate. Men smaken er absolutt godkjent allikevel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar