fredag 19. desember 2014

Nydelig hjemmebakt brød: endelig har jeg knekt koden!


I mange år har jeg bakt brød, men aldri helt fått det til. Jeg har brukt oppskrifter, jeg har slumpet, jeg har bakt eltefritt, og jeg har eltet i timesvis. Ingenting har liksom funket for meg. Jeg har ikke hatt noe god følelse med deigen, ikke hatt peiling på når den er ferdig eltet eller for mye eltet. Jeg har visst at deigen skal både eltes og heves, men ikke hvorfor. Hvordan oppfører en "feil" deig seg, og hvordan er den "perfekte"deigen?

Det er vel på grunn av denne evige krangelen mellom meg og gjerbaksten, at jeg falt pladask for den eltefrie metoden. Jeg slapp plutselig billig unna alle problemene med elting og knaing, og brødet ble kjempegodt. Men rett som det er må man ty til "god gammaldags" gjærbakst likevel, og da er det ingen vei utenom. Elting. Knaing... Huff...

...helt til jeg hørte om denne fyren som flyttet til Lom og startet et bakeri der. Jeg mener å huske at jeg kjøpte kokeboka hans først og fremst fordi det var oppskrifter på brød med surdeig der. Men Morten Schakenda tilførte mye mer enn litt surdeigoppskrifter til meg. Han kunne gi meg den ultimate oppskriften på hvordan et hjemmelaget brød skal lages.

Hva skal til?

Tid! Masse tid! Og veldig lite arbeid. Og INGEN knaing!! :-)

For å gjøre det enkelt for meg selv, gir jeg dere en link. Dette er en av oppskriftene jeg har hatt som utgangspunkt. Hva du har oppi deigen er ikke det eneste som er vesentlig, men mest av alt hvordan du håndterer deigen. Mer om det under, les oppskriften først.

Link til havrebrød

Mine nylærte erfaringer:

  • Jeg har aldri i varmt vann i brødet lengre. Dette er fordi jeg elter såpass lenge med kjøkkenmaskinen at den prosessen skaper nok varme til gjæren.
  • En ting jeg har lært av min mor, som helten fra bakeriet i Lom ikke driver på med, er å tilføre litt godsaker i brødet. En klatt med smør, en dæsj med fløte eller creme fraishe, og/eller et egg eller to. Det gjør underverker med litt fett i en brøddeig, og det er verdt de ekstra kaloriene!
  • Tidligere har jeg eltet i maskin, hevet, eltet for hånd, hevet og stekt. Nå elter jeg, hever, former tre runde brød, hever, slår ut luften og legger brødene i form, hever og steker. Ingen elting for hånd, og 3 økter med heving i stede for 2.
  • Steker brødene slik: Forvarmet ovn på 220 grader, ha inn brødene, og ha i ca 1/2 dl vann i bunnen sv ovnen. Lukk døren raskt for å unngå å slippe ut for mye damp. Etter 5 minutter skrur du ned ovnen til 180 grader, og lar brødene steke i ca 40 min. Avkjøles på rist.

Og resultatet? Det blir så utrolig proft brød, om jeg så skal si det selv. Myk og deilig inni, og en perfekt sprø skorpe. Luftige og gode brød som smaker kjempegodt. Ja, det tar sin tid å lage brødet. Men tro meg, det er verdt det!

For noen dager siden lå det tre nybakte brød på kjøkkenbenken. Mannen min skulle spise litt kveldsmat, og da jeg kom inn på kjøkkenet så han litt skyldig ut. "Jeg spiste TRE skiver, jeg!", sa han, en smule overrasket. "Det var det beste brødet jeg har smakt på lenge". Og det er et kjempekomplimemt. For den mest kritiske personen jeg lager mat til, er min mann.

Jeg HAR funnet oppskrift på det perfekte brød!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar