fredag 16. november 2012

Flatbrød

Min kjære bestemor var så flink til å bake lefse og flatbrød. At jeg aldri fikk lære dette av henne før hun gikk bort har jeg vært lei meg for i ettertid. Men er man ung, så interesserer ikke matlaging så mye.

MEN så traff jeg min mann, og hans mor er også en mester på takkebakst. Vips, så var jeg i gang med egne lefser og flatbrød.

Hun har et snedig tips til lefsebaking: erstatt potetene med potetspon (sånn du lager fedig-potetstappe av). Da slipper du koking, skrelling og maling av potetene, som faktisk fort kan bli noen timers arbeid. Vi bruker Hoff Potetflakes, som kan kjøpes på Hoff sitt fabrikkutsalg på Gjøvik. Jeg har også sett at de har Hoff Potetflakes på Coop på Vinstra, men det er ikke noe de har inne alltid.

Her er svigermors oppskrift på flatbrød:

Takka på 5-6 (Meteor)

Ca 1,2 l potetspon
Ca 1,2 l vann
1 ts salt
1-2 never rug
1-2 never grovmalt hvete
1-2 never hvetemel

Rør godt sammen. Deigen tas så ut på bordet og eltes ferdig med hvetemel.
Utbaking i Sjåk Byggmel (eller vanlig byggmel). Kjevle ut og legg på takka. La den ligge i ro til den er ferdig på en side.Bruk kost og børst av løst mel. Snu og stek ferdig på andre siden. Legg sammen og legg på press.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar