torsdag 26. februar 2015

Italiensk salat

Jeg simpelthen elsker italiensk salat. Jeg vet ikke hvor mange bokser fra Delikat vi har kjøpt i vårt hjem, men det er mange. En hjemmebakt brødskive, et lag med italiensk salat, toppet med kokt skinke og et par skiver gulost - da er jeg i mathimmelen :-)

En dag kom jeg til å tenke på at jeg skulle forsøke å lage italiensk salat selv. Hva er vel bedre enn hjemmelaget mat? Det måtte vel gjelde italiensk salat også?

Jeg spurte google om oppskrift, og etter litt prøving og feiling fant jeg en kombinasjon av ingredienser som jeg syntes var helt knall.

Om dette er bedre enn Delikat sin? Ja, det vil jeg påstå. Ikke minst er det mye billigere :-)

Ingredienser:
2 gulrøtter
1/4 hodekål
1/2 syrlig eple
1 dl sylteagurk
1 ss hvitvinseddik
1 ss sukker
1 pose majones
3 dl rømme
En dæsj sitron

Oppskriften er bare en veiviser til en italiensk salat som du elsker. Det er viktig å smake seg frem, for det er mye som kan variere fra gang til gang. For eksempel hvor syrlig eple er og hvor stort hodekålen og gulrøttene er. Jeg liker den italienske salaten med god tyggemotstand, og liker derfor at gulrøttene og hodekålen er hovedingrediensen. Jeg vil heller ikke ha salaten for syrlig, så jeg er i utgangspunktet forsiktig med eple/eddik/sylteagurk/sitron. Det viktigste er, som sagt, å smake seg frem!

Håper du finner en versjon som passer deg helt perfekt :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar