tirsdag 14. april 2015

Inspirasjon

Alle trenger vi inspirasjon i blant. Man går lei av gamle vaner og leter etter nye tanker, idéer og erfaringer for å oppleve noe annet en det samme, gamle.

Jeg har vært inspirert av Trine Sandbergs matblogg www.trinesmatblogg.no i lang tid. Når jeg har lyst til å servere en skikkelig god middagsrett, går jeg som regel til denne bloggen.

Men det er ingen hemmelighet at jeg har slitt med gjærbaksten. Jeg har flere ganger ropt "EUREKA" på kjøkkenet, og trodd at NÅ har jeg virkelig funnet løsningen på det perfekte brødet. Men jeg finner alltid ett eller annet jeg ikke er fornøyd med. Jeg har surfet i timesvis for å lære meg tips og triks, og jeg forsøker det ene - deretter det andre, men jeg har ennå ikke funnet noe som jeg er virkelig fornøyd med.

Jeg er ingen spesielt aktiv bruker av Instagram. De gangene jeg legger ut noe der er det som regel noe håndarbeidsrelatert (du finner meg som ingunn_h, hvis det skulle være av interesse), men jeg er jevnlig innom for å lese andres oppdateringer - og mange av de jeg følger på instagram blogger om mat. For eksempel @trinesmatblogg, @larslian og @sukkerbakeren. Sistnevnte legger ut så enormt lekre bilder av utrolig fristende brødbakst. Han nevner kurs - som jeg har lyst til å være med på, men det går ikke fordi kursene holdes alt for langt fra der jeg bor. Han har en lidenskap for brødbakst som tyter ut både av bildene og av tekstene han legger ut på instagram...

Så da jeg fant ut at han er fast spaltist i bladet Bake, var jeg ikke sen om å bestille dette bladet til meg selv. Kanskje dette var plassen jeg kunne få den etterlentede kunnskapen om gjærbakst som jeg tilsynelatende mangler...? Med et par tastetrykk hadde jeg plutselig tilgang til de 6 siste (tror jeg) Bake-bladene som er utgitt via en app på appstore. Med stor iver og engasjement skumleste jeg side opp og side ned, etter inspirasjon til både gjærbakst og annen bakst.

Og inspirasjon fant jeg!

Det var mange oppskrifter jeg har lyst til å teste ut! Eltefrie brød. Surdeigsbrød. Vanlig gjærbakst. Søt gjærbakst. Knekkebrødoppskrifter. Og masse gode kakeoppskrifter.

Men det viktigste først - brødbaksten! Jeg påbegynt en ny surdeigskultur, og har planlagt å virkelig lære å bake surdeigsbrød. Men å lage surdeigskultur tar en ukes tid, så i mellomtiden kan jeg teste ut vanlige brødoppskrifter. Nå står det et brød til heving over natten. Håper jeg har gjort det riktig, og at jeg skal få mitt første møte med et perfekt brød i morgen. I så fall er det ikke lenge før jeg kommer med et nytt blogginnlegg ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar