mandag 19. januar 2015

Knekkebrød

Jeg husker godt da jeg var ei lita jente og rotet i skapene hjemme hos ho' mor for å finne noe godt å spise på når jeg var sulten etter en lang dag på skolen. En periode hadde vi noen skikkelige gode knekkebrød. Lyse og fine, harde i konsistensen - og med kanel på. Mmmm, så deilige de knekkebrødene var med brunost på toppen!

Jeg har alltid vært glad i knekkebrød. Da jeg var student spiste jeg billige knekkebrød med salami og ost. I litt eldre alder har jeg gått til innkjøp for utallige pakker med Wasa Havre knekkebrød.

Men nå som jeg har smakt de hjemmebakte knekkebrødene, er det ingen butikk-kjøpte knekkebrød som smaker noe særlig godt lengre. For de hjemmelagede knekkebrødene, DE er gode.

Det er lenge siden jeg har laget knekkebrød hjemme nå. Men da det søte liv kom med facebookoppdatering på en ny knekkebrødoppskrift på bloggen, fikk jeg så innmari lyst på hjemmelagede knekkebrød at jeg måtte gå rett på kjøkkenet og lage.

Grunnoppskriften på knekkebrødene kommer fra det søte liv - men jeg har endret oppskriften både i størrelse og på innhold i deigen. Oppskriften fra det søte liv inneholder valnøtter, men disse droppet jeg fordi jeg synes knekkebrødene blir best uten. Det som var flott med denne oppskriften var at knekkebrødene ble sprøe, ikke harde, som de ofte har blitt før.

Min versjon av oppskriften følger her:

Ingredienser:
6 dl havregryn
4,5 dl grov sammalt rug
1,5 dl solsikkekjerner
1,5 dl sesamfrø
1,5 dl linfrø
1,5 ts salt
1,5 ss honning
1 liter vann

Fremgangsmåte:
  • Ha alt i en stor bolle og rør om til alt er godt blandet. La stå i 15 minutter.
  • Finn frem 3 stekebrett og dekk med bakepapir. Jeg bruker bakepapir i silikon som jeg har kjøpt på Clas Ohlson, og de er perfekte til knekkebrød. Da er du garantert at knekkebrødene slipper bakepapiret når de er ferdige.
  • Fordel knekkebrødrøren på de tre stekebrettene, og stryk jevnt utover. Dette er en litt tidkrevende prosess, men en viktig sådan. Det er viktig at røren blir så jevn som mulig, for at knekkebrødene skal steke jevnt. Kjedelig hvis noen knekkebrød blir svidd, mens andre ikke blir gjennomstekt. Det er også viktig å bre røren helt ut til kantene på stekebrettene, slik at knekkebrødene blir tynne nok.
  • Sett alle tre brettene inn i en formvarmet ovn på 160 grader varmluft. Etter 10 minutter tar du ut brettene for å dele røren opp i ruter. Det er kjempefint å bruke en pizzakniv til dette. Sett brettene inn igjen i ovnen og la de steke videre slik:
    • Stek i 20 minutter med brett 1 øverst i ovnen
    • Stek i 20 minutter med brett 2 øverst i ovnen
    • Stek i 20 minutter med brett 3 øverst i ovnen.
  • Ta ut knekkebrødene og sett ovnen på 120 grader. Brekk opp knekkebrødene, ta vekk bakepapiret, og fordel bitene på to stekebrett eller rister. Det gjør ikke noe om knekkebrødene ligger oppå hverandre - det viktigste er at de ikke lenger ligger på bakepapiret. Sett stekebrettene/ristene med alle knekkebrødene inn i ovnen igjen i 15 minutter med ovnsdøren litt på gløtt. Dette gjør du for å tørke knekkebrødene ytterligere, slik at de blir sprøe og gode.
  • Avkjøl og nyt med en skive brunost på :-)

1 kommentar: