torsdag 3. oktober 2019

Restemat - Vafler med ris

Jeg har lenge tenkt å skrive litt om restemat. Det er en ting jeg brenner litt for, dette å bruke opp rester. Jeg synes nordmenn generelt kaster alt for mye, og dette blir enkelt bekreftet når man leser alle innleggene i aviser og på nett, om tonnevis av mat som kastes. "Om jeg kaster dette halve brødet så har det ingen betydning for all maten som kastes" sier noen. Kanskje det. Men når 5000 mennesker kaster et halvt brød hver dag, så utgjør det utrolig mye penger, bortkastet ressurser og mye avfall i løpet av et helt år. Så jo, det du velger å gjøre hjemme på ditt kjøkken har definitivt en betydning i den store sammenhengen. I dag er det RIS jeg vil fokusere på. Ris er billig, enkelt å koke mye av, og enkelt å kaste. Mener sikkert noen. Men hvorfor kaste ting som kan funke bra i andre retter? Jeg har mange forslag til hva man kan bruke risrester til - men i dag vil jeg komme med en oppskrift på vafler med ris i. Funker som ei kule!

  

Disse vaflene kan varieres i det uendelige. Jeg foretrekker mine vafler grove, hvis du ikke gjør det bytter du ut fullkornsmelet med hvetemel. Andre ting du finner i kjøleskapet kan du bare hive i. Jeg hadde i kokosmel en gang, yoghurt en annen gang. Noen ganger er jeg heldig og har i litt ekstra godsaker som fløte, creme fraiche eller kulturmelk. Andre ganger har jeg kanskje ikke nok melk, og da erstatter jeg det med vann. Jeg synes det blir like godt uansett hva jeg gjør :-)

  • 3 dl hvetemel
  • 3 dl fibra fullkornshvetemel
  • 2 dl havregryn
  • 0,5 dl sukker
  • Ca 350 gram ris
  • 1 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 8 dl melk
  • 4 stk egg





Jeg gjør det enkelt når jeg lager vaffelrøre - jeg har alle ingrediensene i en blender eller foodprosessor og kjører til røren er helt glatt. Denne oppskriften ble i overkant stor til min blender, så her lønner det seg å kjøre risen og havregrynene sammen med melken først, for deretter å blande resten sammen med f.eks en håndvisp etterpå.  Og har du en stavmikser så vil sikkert det fungere godt det også. Steikeprosessen går jo som vanlig. Bare pass på å smøre vaffeljernet underveis, siden det ikke er noe fett i vaffelrøra. Jeg foretrekker å ha en liten skål med nøytral olje, og pensle lett over jernet når det trengs. Mitt favorittpålegg på vafler er en av to: enten (masse) brunost, eller jordbærsyltetøy og rømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar