onsdag 26. november 2014

Vidundermiddel mot forkjølelse

Vi har hatt en virkelig tøff høst her hjemme. Den eldste dattera mi begynte i barnehagen i august, og siden den tid har det vært så mye sykdom som jeg aldri har opplevd før. Vi går vanligvis i den kategorien av folk som sier: "Jeg blir nesten aldri syk, jeg", men det skulle visst ikke vare for evig og alltid.

Da jeg var en tur innom jobb, med lymfekjertler som struttet utenpå halsen, og en bronkitt som jeg desperat forsøkte å holde kontroll på, fikk jeg et tips fra en kollega. Hun hadde en oppskrift på en fantastisk krydderte som skulle hjelpe både for det ene og det andre.

Da jeg, noen dager senere, lå til sengs med feber og en gryende halsbetennelse og gruet meg til dagen etter, da jeg skulle kjøre 60 mil med mine barn for å være med på en barnedåp, kom jeg til å tenke på denne teen. Jeg laget en prosjon, drakk opp alt, tok en paracet og en ibux og gikk rett til sengs. Da jeg våknet neste dag var halsbetennelsen helt borte, ikke noe tegn til feber, og jeg var så og si helt frisk igjen!

Om jeg ville ha våknet frisk denne dagen uten å ha drikket te kvelden før, vil vi aldri vite. Men en liten bonus i historien er at teen smaker kjemegodt. Så hvis du ikke tror på annet enn paracet og en varm seng mot forkjølelse, så kan du allikevel drikke denne teen, bare for å kose deg :-)

Ingredienser
5 dl vann
1,5 dl melk
1/2 kanelstang
6 nellikspiker
10 kardemommekapsler
1 pose te (du kan gjerne bruker 2 poser te, hvis du vil ha sterkere te-smak på drikken)
4 ts sukker

Fremgangsmåte:
Ha krydderne i en morter og kus det godt. Det kan lønne seg å ta en kryddertype om gangen, slik at du får knust alt ordentlig.

Ha vann, krydder og sukker i en kjele og kok opp. Sett deretter kjelen av platen, ha i melk og te, og la det trekke i minst 5 minutter, gjerne lengre.

Kollegaen min sa at teen bør drikkes på kvelden, like før du legger deg. Og alt skulle drikkes opp.

God bedring! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar