onsdag 10. oktober 2012

Surdeigskultur

Og så har også jeg blitt hektet på surdeig..! Som så mange andre.. Jeg visste egentlig ikke at det var en såkalt "surdeigs-bølge" for tiden, men jo mer jeg surfer om emnet forstår jeg at det virkelig er "in" i matverdenen å bake med surdeig. Jeg har tenkt på å prøve ganske lenge, men det har aldri blitt noe av. Inntill for en måneds tid siden.Og nå er jeg altså hekta..!

Jeg leste følgende på nett i dag: "Å bake brød uten surdeig er som å ta en dusj iført regnklær"  :-)

Din egen surdeigskultur
Det er veldig mye prøving og feiling den første tiden. Det er også forskjellige fremgangsmåter for å få til både surdeig og surdeigsbrød. Det finnes mange tips og triks for å få ting til, og ikke minst kan man være kreativ med bruken av surdeig, ikke bare begrense det til brødbaking, men også bruke den i andre retter til andre formål. I dette innlegget skal jeg forklare min vei til en fin surdeigskultur, og senere skal jeg legge inn oppskrifter som har vært vellykket på min kjøkken. Tips og triks fra andre mottas med glede og entusiasme :-)

Jeg brukte denne fremgangsmåten for å lage min surdeig.

(Jeg stusset på hvor mye en "sp" salt var, og forsøkte med en spiseskje. Det ble ALT for mye salt, så jeg anbefaler å bruke ca en ts)

Tips og triks
Forskjellen på en "levende" og "død" surdeig er at den "levende" har bobler i seg og at den "døde" har mel i bunnen og et lag med vann på toppen. Min første surdeigskultur ble aldri ordentlig levende, så jeg bakte et brød med vanlig gjær og heiv den mislykkede surdeigskulturen i brøddeigen (ingenting kan kastes!), og begynte på nytt.

Jeg leste godt på nett og fant noen tips som gjorde at jeg for andre gang lykkes med surdeigskulturen.

1. Ha alltid rene redskaper, det skal lite bakterier til for å ødelegge surdeigskulturen.
2. Du vet aldri hvor mye bakterier det er i vannet fra springen. Det vannet som brukes når du lager surdeigskulturen din, bør være kokt og avkjølt.
3. Den ferdige surdeigen må mates hver gang du har bakt, ellers en gang i uken. Jeg har lykkes best med å ha dobbelt så mye mel i forhold til vann. Jeg passer på at glasset alltid bare er halvfullt, lar det stå på kjøkkenbenken til den har hevd helt opp til lokket, deretter setter jeg den i kjøleskapet, klar til neste bakst.
4. Bruk aldri hele surdeigskulturen. Spar alltid litt i bunnen av syltetøyglasset, dette skal mates i forhold til punkt 3, og slik har du en surdeigskultur i maaaaange år fremover.

Etterhvert som jeg har forsøkt forskjellige oppskrifter på surdeigsbakst, fant jeg ut at jeg måtte prøve å bake med en grov surdeigskultur. Jeg er nemlig veldig glad i veldig grove brød, og ble litt skuffet over at surdeigsbakst stort sett inneholder fint mel.

Jeg fant derfor frem et syltetøyglass nummer 2 og helte oppi halve surdeigskulturen jeg hadde fra før. Nå matet jeg ikke med hvetemel slik som jeg gjør med den fine surdeigskulturen, men jeg matet med grov sammalt hvete og havre. Dette gjorde jeg fordi jeg hadde lyst til å lage hvete/havrebrød, og på surdeig.no leste jeg at brødene blir mest vellykket hvis du baker med den type mel som surdeigskulturen vanligvis mates med. Mitt hvete/havrebrød står til heving nå, og blir det vellykket så blir det kanskje et nytt blogginnlegg :-)

Bruksområder
Jeg er ikke glad i å kaste noe som helst. I surdeigsbakst og spesielt når man lager sin første surdeigskultur, blir det mye surdeig til overs. Man kan virkelig ikke kaste så mye! :-) Jeg har derfor noen tips til hva man kan bruke surdeig til:

- Bakst som skal ha kulturmelk i seg kan erstattes med surdeig. Vær obs på at surdeigen kan være mindre flytende enn kulturmelk, og mengder må sees litt an.
- Både pannekaker, vafler og lapper kan bli veldig gode med litt surdeig i.
- Jeg leste et tips en gang om at mat med mye fett (for eksempel saus eller supper med mye fløte) blir ekstra godt hvis man tilsetter noe syrlig. Jeg forsøkte derfor å ha ca en ts surdeig i sausen, med godt hell. Men vær obs på at surdeigen fungerer som jevning, det vil si at sausen/suppen blir fort veldig tykk, så igjen - mengen må sees litt an.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar