onsdag 27. november 2013

Hvetekake med salt tilbehør

Nå trengs det sannelig en ny oppskrift her på bloggen! Nå som det nærmer seg jul blir vi nordmenn litt mer i "mathjørnet", og det viser seg at de fleste av oss tar oss mer tid til tidkrevende matlaging i julen enn ellers på året. Etter julaften blir vi ganske mettet på svin, fett, julegodter og mektige kaker, så dette året tenkte jeg å satse på å lage mer god mat i førjulstiden enn jeg pleier.
I dag var det hvetekake som skulle bakes, for hos oss blir det verken jul eller påske uten denne fantastiske gode gjærbaksten! Jeg tenkte at for en gangs skyld skal jeg lage litt tilbehør slik at jeg og min mann kan nyte litt av baksten før den fryses ned! Og dette ble resultatet! En deilig rett med blanding av salt og søtt, som smakte aldeles utmerket med litt rødvin til!

Ofte når man får inspirasjon gjelder det å "tage hva man haver" som det heter! I frysen hadde jeg en pakke bacon, og i kjøleskapet 3 poteter og et beger rømme. Ved siden av hvetekaken serverte jeg potetsalat og stekt bacon, pyntet med ringer av rød paprika.

Hvetekake: se oppskriften her

Potetsalat (2-3 porsjoner):
3-4 poteter
1/2 hakket løk
2-3 skiver hakkede syltede agurker
en liten klype sukker
salt - pepper
majones
rømme

Del gjerne potetene opp i terninger før de kokes, da tar det kortere tid. Avkjøl. Bland de andre ingrediensene og smak til med sukker, salt og pepper. Lik mengde majones og rømme, det skal være rikelig så det ikke blir for "tørt". Ha potetsalaten i en bolle, og pynt med røde paprikaringer.

Klipp baconet med en saks rett i stekepannen, og fres til det blir passelig brunt. Servèr hvetekaken med bremykt eller meierismør, og potetsalat og bacon ved siden av. Her kan man også bytte ut baconet med spekeskinke, ribberull eller annet salt kjøtt. Legg gjerne noen ringer paprika på talerkene.
Servèr en lett rødvin til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar