fredag 14. mars 2014

Dronningens favoritt


- oppskrift fra detsoteliv.no

Min mann hadde nylig bursdag, og i den forbindelse skulle han få velge ut en kake han hadde lyst på, som jeg skulle bake. Moren til en barndomskamerat brukte å lage sjokoladekake med et lag med gelé inni, og det hadde han lyst på, sa han.

Jeg setter meg ivrig ned ved mac'en og åpner sporenstreks www.detsoteliv.no. Jeg søker i databasen av 3065 kaker, og kun én av dem er det jeg er ute etter. Den heter dronningens favoritt.

Kaken var en stor sukksess både blant barn og voksne her i huset. Når jeg finner oppskrifter jeg sannsynligvis må lage om igjen ved en senere annledning, er det en fin unnskyldning til å lage et nytt blogginnlegg her :-)

Oppskriften er kopiert direkte fra detsoteliv.no, men bildet er av bursdagskaken jeg lagde til min mann!

Ingredienser

Kakebunn:
4 egg
2 dl sukker
100 g kokesjokolade
3 dl hvetemel
1 ts bakepulver
Dynking:
1 dl sjokolademelk
Fyll 1:
1 pk bringebærgelé
4 dl vann
Fyll 2:
1 pk vaniljesauspulver (til koking)
2 ss sukker
2,5 dl melk
1 dl kremfløte
Sjokoladekrem:
3 dl kremfløte
100 g lys kokesjokolade
Pynt:
sjokoladeblonder
noen jordbær

Fremgangsmåte

Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt sjokoladen noen min på full styrke i mikroen. Avkjøl og rør inn i eggedosisen. Sikt i det tørre og bland deigen forsiktig sammen. Hell i en rund kakeform (22 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken nederst i ovnen ved 180°C i 35 min.

Løs opp gelépulveret i kokende vann. Avkjøl helt. Hell i en rund kakeform (22 cm i diameter) som er kledd med plastfolie. Sett i kjøleskapet til geléen har stivnet.

Lag vaniljekrem ved å koke opp melk, sukker og vaniljepulveret. Avkjøl helt. Pisk kremfløten stiv og bland i vaniljekremen.

Løsne kaken fra formen ved å skjære forsiktig langsmed kanten av formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Del kaken i 3 bunner.

Dynk bunnene med sjokolademelk. Legg gelé på det underste kakelaget ved å ta tak i plastfolien og flytte geléen over på kaken. Ha vaniljekrem på det neste kakelaget. Slik kan kaken godt stå over natten.

Kok opp fløten til sjokoladekremen. Brekk i sjokoladen og la sjokoladen smelte i fløten. Rør blandingen jevn. Avkjøles helt i kjøleskapet, gjerne natten over.

Pisk sjokoladekremen stiv. Smør et tynt lag over hele kaken. Sprøyt på resten. Pynt kaken med sjokoladeblonder og jordbær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar