mandag 2. juni 2014

Eltefritt brød med valnøtter og byggmel (video)

Jeg har laget en del eltefrie brød de siste årene. Jeg synes disse brødene er enkle å lage og smaker helt nydelig! Ja, det tar litt tid. Men det er ikke mye av den tiden du trenger å stå ved kjøkkenbenken! Sett av 5 minutter om kvelden til å blande deigen og 10-15 minutter til å elte/"brette", så er du nesten i mål. Ovnen skal skrues av og på, brød skal inn og ut, og kjøkkenbenken skal vaskes ren for mel et par ganger. Men totalt tar dette kanskje 30 minutter? Det synes jeg absolutt ikke er så galt!

Jeg har funnet en favorittutgave av det eltefrie brøet som jeg stadig vender tilbake til. Jeg synes at mange av oppskriftene jeg finner hos andre bloggere inneholder for lite grovt mel. Dette er derfor min egen oppskrift, en litt grovere versjon enn den du vanligvis finner. I tillegg er det valnøtter i brødet. Det passer helt perfekt til for eksempel brunost!

Jeg har laget en youtubevideo som viser fremgangsmåte på baking av dette brødet. Ta en titt!!

Eltefritt brød med valnøtter og byggmel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar