fredag 2. mai 2014

Pizzabunn på italiensk vis

Jeg har forsøkt utallige versjoner av pizza og pizzabunn. Nå har jeg gått til innkjøp av en weber pizzastein, og jeg har funnet frem til den pizzabunnen som jeg virkelig liker, og det er denne som jeg stadig blar tilbake til i oppskriftene mine for å lage. Noen vil kanskje synes det er negativt at man trenger lang tid for å lage denne bunnen, men jeg foretrekker å gjøre litt av gangen, og bare la deigen stå på kjøkkenbenken og godgjøre seg. Men det kommer selvfølgelig an på hva du har tid til. Dårlig tid? Kanskje denne oppskriften passer bedre?

Oppskriften er funnet hos www.trinesmatblogg.no men redigert noe slik at den passer min smak.

Starter

  • 1,5 dl hvetemel
  • 1 dl vann (25-30 grader)
  • 25 gram fersk gjær
Rør gjæren ut i vannet, tilsett deretter melet og rør sammen. Du skal nå ha en ganske tyntflytende væske som etterhvert begynner å boble. La den stå i ca en time. Da er det klart for trinn to, og oppi bakebollen har du:
  • starteren
  • 1,5 dl vann (25-30 grader)
  • 4 dl pizzamel
  • ca 1/2 ts havsalt
  • en klype sukker
  • 1 ss olivenolje

Elt deigen på middels hastighet i ca 10 min. Dekk med plast og hev til dobbel størrelse. Jeg har ofte latt den heve i flere timer, og pizzabunnen blir like god, om ikke bedre.

Del deigen i to og form to pizzabunner hvis du liker den tynne, italienske pizzaen. Liker du bunnen litt tykkere, kjevle ut en pizza av hele deigen. Jeg bruker en kombinasjon av hendene (ved å strekker i deigen, og la den bli rund av å bruke tyngdekraften - ta en titt på youtube hvis du lurer på hvordan dette gjøres), og kjevle.

Ha på pizzasaus og ønsket fyll, og steik på maksimal stekeovnstemperatur (min er på 275 grader) i 8-10 min. Du bør følge med de siste minuttene, så ikke pizzaen blir stekt for hardt.

Jeg bruker samme fremgangsmåte på steking som denne pizzaoppskriften, bare at nå som jeg har kjøpt meg pizzastein, så bruker jeg selvfølgelig den i stede for stekebrett.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar