torsdag 3. november 2011

Drømmeterte

Denne oppskriften er gammel! Min mor lagde den når jeg var liten jente, og jeg elsket den! Nå er det mine barnebarn som slikker seg om munnen når kaken settes på bordet, særlig Oda!
Den er fast inventar ved alle høytider og ellers når vi treffes.

Kaken er en rullekake, og den er egentlig enkel å bake når man kan knepene. De skal jeg avsløre her, men først oppskriften:

3 egg
1 1/2 dl. sukker
50 g. potetmel
2 ss. kakao
2 ts. bakepulver

Krem:
100 g. smør
125 g. melis
1 eggeplomme
2 ts. vaniljesukker

Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett resten.
Det er lurt å ha en gammeldags sikt å ha det tørre gjennom før det lander i eggedosisen. Da slipper man klumper fra potetmel og kakao i deigen. For det skal bare forsiktig 'brettes' inn i eggedosisen slik at luften beholdes i deigen.

Dekk langpannen med bakepapir og hell i deigen. Bre den utover men ikke altfor langt mot kantene. Stek ved 180 grader ca 15 min.
Mens kaken steker dekkes kjøkkenbenken med to ark med matpapir eller et stort bakepapir. Dryss over godt med sukker. Det skal være underlaget for den stekte kaken. Sukkeret gjør at papiret slipper kaken når den skal rulles sammen.
Når kaken er stekt er det lurt å løsne den litt fra bakepapiret langs kantene og i hjørnene. Ta så tak i bakepapiret på langsiden og hvelv kaken over på det sukkerkledte papiret. Dra forsiktig av bakepapiret. Det løsner lettere hvis du stryker over en klut med kaldt vann først. Avkjøl kaken.

Til kremen røres smør og melis lett og luftig. Tilsett eggeplomme og vaniljesukker. Bre utover kaken.
Ta så tak i bakepapiret og begynn å rull kaken sammen fra langsiden. Bruk papiret hele tiden til å skyve med, og rull forsikig samtidig som papiret løsnes fra kaken. Bruk om nødvendig en kniv hvis kaken sitter fast i papiret.

Kaken er fin å fryse. Jeg pleier å gjøre det slik:
Del kaken på midten. Legg hver del på et stykke matpapir. Tre begge inn i en brødpose og knyt til.
Lykke til!

2 kommentarer:

  1. ...og da var den obligatoriske rullekaken klar til jul.. Tusen takk for flott oppskrift, det var virkelig mye enklere enn jeg hadde trodd! Nå blir gubben glad :-)

    SvarSlett
  2. Å så koselig! Moro at Gommo's kaker går videre til de unge! Tenkte meg at du fikset den på et blunk!

    SvarSlett